Sunday, August 17, 2008

Anwar perlu sumpah junjung Al Quran kata Dr Mahathir

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu bersumpah mengikut syariat Islam untuk membuktikan beliau tidak bersalah atas tuduhan liwat yang dihadapinya, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, Anwar perlu melakukannya (bersumpah atas nama al-Quran), bukannya sekadar berceramah mengatakan beliau tidak bersalah.

“Anwar perlu pegang al-Quran, junjung al-Quran, bukan hanya secara (mendakwa dalam) syarahan kata bersumpah dan kata tidak bersalah dengan tuduhan liwat.

“Kena sumpah betul-betul dengan menyebut nama Allah, baru boleh terima,” katanya selepas melawat Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (Maha) 2008, di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas keputusan Mohd Saiful yang bersumpah atas nama al-Quran diliwat oleh Anwar di Masjid Wilayah Persekutuan, kelmarin.

Ditanya mengenai keputusan Mohd Saiful yang memilih cara Islam untuk membersihkan dirinya, Mahathir berkata, Mohd Saiful terpaksa berbuat demikian untuk membuktikan kebenaran dia diliwat Anwar.

“Itu adalah satu cara Saiful terangkan beliau tidak diliwat oleh Anwar. Dia memang percaya yang dia nyatakan kebenaran, tetapi orang tidak percaya, jadi inilah caranya.

“Perkara ini bukan boleh dapat saksi dan kena ada empat orang saksi yang perlu di bawa untuk membuktikannya. Tindakan bersumpah itu perlu disusuli dengan ujian DNA dan perkara lain untuk membuktikan kebenaran dakwaan liwat,” katanya.

No comments: